Загальна кількість переглядів сторінки

Задачі на раціональне мислення



Ø  Задача «Неприступна... огорожа».
Як запобігти виходу диких звірів на автостради, щоб вони не зіштовхувалися з автомобілями і не забридали до міста. Різні пастки й огорожі малоефективні й економічно невигідні. Як бути? 
ІКР: звірі самі не виходять на траси. (ІКР — ідеальний кінцевий результат (терм. ТРВЗ).) 
Підказка. Розгляньте ресурси. Чого «за визначенням» бояться звірі? Що може їх зупинити? 
Під час розв'язання доцільно знайти гаму розв'язків і оцінити ефективність. Наприклад, чи ефективно побудувати огорожу вздовж усього шосе? Важливо пам'ятати, що, оцінюючи розв'язання, ми не повинні оцінювати учня, щоб не скривдити його на очах усіх. Розв'язання повинне бути «іменним» лише в тому випадку, якщо воно правильне. Якщо ж воно погане — нехай воно буде «безіменним»... 
Можлива відповідь 1. У Західній Німеччині почали розміщувати вздовж доріг і навколо міських окраїн предмети з пористої гуми, просочені речовиною, що імітує запах людини. Ці хімічні «опудала», виконані у вигляді, наприклад, листків, підвішуються на гілки. Для людського нюху вони злегка пахнуть лимоном, але тварини розрізняють у них запахи масляної кислоти, амоніаку й інших компонентів людського поту. Птахи не бояться цього запаху, але кабани, лосі, зайці, козулі й інші тварини перестають виходити на вулиці й дороги і так уникають зіткнення з машинами. 
Можлива відповідь 2 Відомо, яка величезна кількість живності — їжаків, дрібних хижаків, жаб — гине під колесами автомобілів. Якщо прокласти під полотном дороги труби, то живі істоти швидко звикають до них і успішно користуються ними. На Алясці зробили тунель для лосів. Якщо раніше у цьому місяці відбувалося до 40 зіткнень, то тепер кількість їх скоротилася до 7. До того ж уздовж шосе встановлена триметрова сітка, посилена ілюмінацією над ділянкою дороги. 
Можлива відповідь 3. Запропоновано встановлювати на машинах ультразвукові свистки, що видають звук тільки у разі наявності сильного потоку повітря. Коли машина рухається, напір повітря достатній для включення свистка. Люди його не чують, а тварини чують, і це попереджає їх про рух машини. Запропонувати серію експериментів для перевірки факту, гіпотези. 
Ø  Задача «Молюски стежать за Місяцем».
Конхіокультура (розведення молюсків) — одна з давніх і дуже прибуткових галузей культурного океанічного господарства. Приблизно через вісім днів після ікрометання устриць починається «роїння» їхніх личинок. Вони дуже недовго плавають, а потім осідають на твердий субстрат. У мулистому гирлі річки Шельди в Голландії устрицеводи збільшують свої «стада», укладаючи на морське дно черепицю, що слугує для личинок штучним субстратом. Цього не можна робити задовго до масової появи личинок, оскільки черепичини будуть швидко зайняті іншими організмами. Таким чином, від зоолога потрібно визначити, якщо це можливо, коли відбудеться «роїння». Молюски розмножуються в середині року, але така точність прогнозу недостатня. Прогноз ґрунтується на багаторічних спостереженнях і звучить дивно: «Основний максимум появи личинок варто очікувати щороку між 26 червня і 10 липня, приблизно через 10 днів після молодика чи місяця уповні». Це здається містикою, але є чистою правдою. Оскільки «роїння» відбувається через вісім днів після ікрометання, саме ікрометання слід очікувати через два дні після молодика чи повного місяця. 
Назвіть фактор, що визначає час розмноження устриць. Запропонуйте гіпотези, що пояснюють механізм його дії. Відповідь. Цим фактором є приплив, точніше момент збігу сонячного і місячного припливів, що буває один раз на місяць і супроводжується особливо високою хвилею. Як він впливає на устриць, ще невідомо, напевно, це пов'язано з тиском води, коливання якого максимальні саме під час припливів. Крім того, приплив викликає зміну освітленості на дні моря. 
Порівняйте, яка модель ефективніша і є оптимальною в даних умовах. 
      
Ø  Задача «Коли немає компаса».
 Є гіпотеза, що тварини чутливі до магнітного поля Землі, тобто здатні, наприклад, у ньому орієнтуватися. Магнітна чутливість птахів є одним з тих механізмів орієнтування, завдяки яким перелітні птахи долають величезні відстані й практично не збиваються з курсу. Запропонуйте серію експериментів для перевірки гіпотези. Можлива відповідь. Експеримент 1. Магнітна чутливість комах. У термітнику комахи розташовуються впоперек силових ліній. Якщо термітник екранувати від зовнішнього поля, комахи розсіються. При відновленні поля вони знову «відновлять порядок». Отже,терміти чутливі до магнітного поля Землі. Експеримент 2 Магнітна чутливість птахів. Група пташенят мухоловки вирощувалася в магнітному полі, «повернутому» щодо земного. З настанням осені вони летіли аж ніяк не туди, куди було потрібно. Oднією з технологій розв'язання творчих задач у групах є «мозковий штурм» (широко використовується і в інтерактивному навчанні).

Основні переваги застосування «мозкового штурму»: учні тренують уміння коротко і чітко висловлювати свої думки; учасники «штурму» вчаться слухати один одного; отримані розв'язки часто виявляють нові підходи до вивчення теми.
МЕТОДИ ТРВЗ:

   І. Метод фантастичної проблеми (те саме – інша назва): У дитини зявилось багато мам?
Зникли всі ліси? Книги? Тощо.
ІІІ. Метод – оператор РЧВ ( розмір, час, вартість) , близький до 1-2.:
ТРОЯНДА                           - безцінна троянда( яка це?);
                                              - троянда взимку (як доглядатим?);
                                              - дуже маленька троянда ( де можна побачити?)  
.Біном фантазії
Слово, пов’язане з темою   +    стороннє слово   ==  обєднати їх за допомогою різних граматичних зв'язок :
Слон + зонт = зонт над слоном, зонт у слоні, слон перед зонтом, під зантом тощо. Коли так буває?
ІІІ.Мозковий штурм – пошук способів вирішення проблем, навіть нереальний: Немає олівця. Як написати записку мамі?
ІV.Оксюмарон
Слово – тема, добираються спочатку прикметники, потім до них – антоніми,складаються різні словосполучення та пояснюються:
                                            ТРОЯНДА
Червона – чорна
Жива – мертва
Колюча – м’яка
Вибираються найбільш цікаві словосполучення, складається творча розповідь.

V. Метод фокальних об’єктів
Слово з теми                  ДЕРЕВО
2 сторонніх слова      СУКНЯ      ВАЗА
Ознаки                        Нарядна     Висока
                                     Гарна         Скляна
                                     Кольорова Струнка
На основі поданих слів скласти розповідь про ДЕРЕВО: Дерево нарядне – ялинка взимку. Вона висока і струнка. На ній – кольорові скляні іграшки.

VІ. «Добре – погано» - вчить в будь-якому об’єкті, явищі, якості бачити обидві сторони: позитивну і негативну.
                      ПТАХ
Добре – знищує шкідливих комах
Погано – знищує врожай
Добре – радує співом
Погано – заважає спати
Добре – можна тримати вдома і дружити з ним
Погано – дорого коштують і т.д.
VII. «Так – ні» - вчить шукати суттєві ознаки, щоб поставити влучне запитання.
1 гравець загадує слово. Інші – ставлять запитання, відповідями на які можуть бути лише слова «Так» чи «Ні»до того часу, поки не відгадають загадане.

VІІ. Символічна синектика – використання невербальних знаків: мжестів, рухів, геометричних фігур, умовних позначок.
Приклад:
-        викласти птаха з геометричних фігур;
-        зобразити за допомогою символів пори року;
-   

Немає коментарів: