10 клас
(70 год., 2,0 на тиждень, із них 5 год. – резервні)
№ п/п
|
Зміст уроку
|
Практична
частина
|
Дата
| ||||||
Вступ (4 год.)
| |||||||||
1.
|
Система біологічних наук. Зв'язок біологічних наук з іншими науками. Завдання сучасної біології.
| ||||||||
2.
|
Методи біологічних досліджень. Рівні організації життя.
| ||||||||
3.
|
Значення досягнень біологічної науки в житті людини і суспільства.
| ||||||||
4.
|
Видатні українські та зарубіжні вчені-біологи, їх внесок у розвиток біологічної науки.
| ||||||||
Учень (учениця):називає:рівні організації живої природи;наводить приклади:значення біологічних наук в житті людини і суспільства;характеризує:методи біологічних досліджень (описовий, порівняльний, експериментальний, статистичний, моделювання, моніторинг); пояснює:зв’язок біології з іншими природничими і гуманітарними наукамиробить висновок:про значення досягнень біологічної науки в житті людини і суспільства.
Розділ 1.
Молекулярний рівень організації життя.
Тема 1.
Неорганічні речовини (7 год.)
| |||||||||
5
|
Елементний склад живих організмів. Класифікація хімічних елементів за їх кількістю в організмах: макроелементи, мікроелементи.
| ||||||||
6
|
Роль неорганічних речовини у життєдіяльності організмів: вода.
| ||||||||
7
|
Поняття про елементози. Ендемічні хвороби.
| ||||||||
8
|
Роль неорганічних речовини у життєдіяльності організмів: кисень,мінеральні солі.
| ||||||||
9
|
Єдність елементного складу різних біосистем.
| ||||||||
10
|
Біологічні функції води.
| ||||||||
11
|
Узагальнення № 1
| ||||||||
Тема 2.
Органічні речовини (12 год.)
| |||||||||
12
|
Органічні речовини живих істот, їх різноманітність та біологічне значення. Будова, властивості, роль у життєдіяльності організмів малих органічних молекул (ліпіди, моносахариди)
|
Л.р.№1 Визначення
деяких органічних речовин та їх властивостей
| |||||||
13
|
Будова, властивості, роль у життєдіяльності організмів малих органічних молекул
(амінокислоти , нуклеотиди)
| ||||||||
14
|
Будова, властивості, роль у життєдіяльності організмів макромолекул: полісахариди
| ||||||||
15
|
Будова, властивості, роль у життєдіяльності організмів макромолекул: білки. Принципи дії
ферментів, їх роль у життєдіяльності організмів.
|
Л.р.№2 Визначення властивостей ферментів.
| |||||||
16
|
Макромолекули: нуклеїнові кислоти, їх будова, властивості, функції.
|
П. р. №1 Розв’язання елементарних вправ з транскрипції та реплікації.
| |||||||
17
|
Органічні речовини
|
П. р. №2Оз-найомлення з інструкціями з використання хімічних речовин як медичних препаратів, 17засобів побутової хімії та оцінки їхньої небезпеки.
| |||||||
18
|
Органічні речовини
|
П. р. №3 Оцінка продуктів харчування за їх хімічним складом.
| |||||||
19-21
|
Розв’язування задач
| ||||||||
22
|
Єдність хімічного складу організмів.
| ||||||||
23
|
Узагальнення № 2
| ||||||||
Учень (учениця):називає:органічні речовини, що входять до складу організмів;наводить приклади:застосування ферментів у господарської діяльності людини;
характеризує:будову, властивості та біологічну роль ліпідів (жирів, фосфоліпідів, стероїдів);будову, властивості та біологічну роль моносахаридів (рибози, дезоксирибози, глюкози);будову, властивості та біологічну роль амінокислот і нуклеотидів;удову, властивості та функції полісахаридів, білків і нуклеїнових кислот; структурні рівні організації білків;молекулярний рівень організації життя;
пояснює:роль АТФ в життєдіяльності організмів;роль нуклеїнових кислот у спадковості та мінливості організмів;спостерігає та описує:властивості органічних молекул; дію ферментів; розв’язує:елементарні вправи з молекулярної біології (моделювання реплікації, транскрипції); дотримує правил:техніки безпеки при виконанні лабораторних і практичних робіт;використання різних хімічних речовин, які можуть впливати на життєдіяльність людини в побуті, у виробничий діяльності;обить висновок:про єдність хімічного складу організмів
Розділ 2
Клітинний рівень організації життя.
Тема 1.
Клітина (10 год.)
| |||||||||
24
|
Історія вивчення клітини. Методи цитологічних досліджень.
| ||||||||
25
|
Науки, що вивчають життя на клітинному рівні. Методи вивчення життя на клітинному рівні.
| ||||||||
26
|
Хімічний склад, будова і функції клітинних мембран. Транспорт речовин через мембрани.
| ||||||||
27
|
Поверхневий апарат клітини, його функції та особливості будови в організмів різних царств живої природи.
| ||||||||
28
|
Ядро. Будова ядра. Функції ядра. Нуклеоїд прокаріотичних клітин.
| ||||||||
29
|
Загальне уявлення про будову клітин прокаріотів,.
|
Л.р.№3 Будова клітин прокаріотів і еукаріотів.
| |||||||
30
|
Загальне уявлення про будову клітин еукаріотів
| ||||||||
31
|
Контрольна рбота № 1
| ||||||||
32
|
Узагальнення № 3
| ||||||||
33
|
Семестрове оцінювання
| ||||||||
Тема 2.
Цитоплазма, її компоненти (8год.)
| |||||||||
34
|
Складники цитоплазми: цитозоль, цитоскелет, мембранні і не мембранні органели,включення.
Будова і функції цитоскелету, роль його складників у просторовій організації клітини, в організації рухів у клітині та руху клітин. Будова клітинного центру, його роль в організації цитоскелету.
|
Л.р.№5 Рух цитоплазми в клітинах рослин.
| |||||||
35
|
Реакції проміжного обміну речовин, що відбуваються в цитозолю.
| ||||||||
36
|
Хімічний склад, будова і функції рибосом. Синтез білка.
| ||||||||
37
|
Синтез білка.
|
П. р. №4 Розв’язування елементарних вправ з трансляції.
| |||||||
38
|
Розв’язування задач
| ||||||||
39
|
Будова і функції одномембранних органел: ендоплазматична сітка, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі.
| ||||||||
40
|
Будова і функції двомембранних органел: мітохондрії. Клітинне дихання.
| ||||||||
41
|
Будова і функції двомембранних органел : пластиди. Фотосинтез. Значення фотосинтезу
| ||||||||
42
|
Узагальнення № 4
| ||||||||
Тема 3.
Клітина як цілісна система (9 год.)
| |||||||||
43
|
Функціонування клітини прокаріотів як цілісной системи. Поділ клітин прокаріотів.
| ||||||||
44
|
Клітинний цикл еукаріотів . Механізми відтворення і загибелі клітин. Хімічний склад і будова хромосом на різних стадіях клітинного циклу.
|
Л. р. №10 Будова хромосом.
| |||||||
45
|
Мітоз.
|
Л. р. №11 Мітотичний поділ клітин.
| |||||||
46
|
Мейоз.
| ||||||||
47
|
Обмін речовин і енергії в клітині – енергетичний і пластичний обмін.
| ||||||||
48
|
Сучасна клітинна теорія як уточнення і доповнення клітинної теорії Т.Шванна. Сучасні цитотехнологіі їх використання для діагностування і лікування захворювань людини
| ||||||||
49-50
|
Розв’язування задач
| ||||||||
51
|
Узагальнення № 5
| ||||||||
Учень (учениця):називає:методи вивчення клітин ( світлова і електронна мікроскопія; авторадіографія, ультура клітин);типи організації клітин;функції поверхневого апарату клітин;функції ядра;клітинну теорію Т. Шванна і її роль в обґрунтуванні єдності органічного світу;хімічній склад, будову і функції клітинних пояснює:керівну роль спадкової програми у життєдіяльності клітин;є:два типиорганізаціїклітин;оверхневий апарат клітин бактерій, грибів, рослин і тварин;будову клітин рослинтварин, грибів;обґрунтовує:взаємозв'язок клітини із зовнішнім середовищемдотримує правил:виготовлення мікропрепаратів; застосовує знання:про будову клітин для доказу єдності органічного світу;ро поверхневий апарат клітин для обґрунтування небезпеки тютюнокуріння та вживання алкоголю і наркотичних речовин;робить висновок:ро загальний план будови клітин прокаріотів і еукаріотів та їх особливості. Учень (учениця):
називає: положення сучасної клітинної теорії;фази мітозу і мейозунаводить приклади:клітин, що не діляться;застосування цитотехнологій для лікування захворювань людини;
характеризує:поділ клітин прокаріотів;стадії клітинного циклу еукаріотів;хімічний склад, будову і функції хромосом;причини і способи загибелі клітин;процеси мітозу та мейозу в еукаріотів;
пояснює:значення вивчення каріотипу для діагностування і профілактики спадкових хвороб людини;значення функціональних змін у діяльності клітин та їх загибелі у виникненні захворювань людини;причини і наслідки швидкого розмноження бактерій;зв’язок пластичного і енергетичного обміну в клітині;
порівнює:процеси мітозу і мейозу;обмін речовин і енергії в клітинах автотрофних і гетеротрофних, аеробних і анаеробних організмів; клітинну теорію Т. Шванна з сучасною клітинною теорією;
обґрунтовує:подібність і відмінності у будові клітин організмів різних царств живої природи у зв’язку зі способом їхнього життя; значення видової сталості каріотипу;застосовує знання:про процеси життєдіяльності клітини для збереження здоров’яробить висновок:клітина – елементарна цілісна жива система.
Розділ 3.
Організмовий рівень організації життя.
Тема 1. Неклітинні форми життя (4год.)
| |||||||||
52
|
Віруси їх будова. Життєві цикли вірусів.
| ||||||||
53
|
1Роль в природі неклітинних форм життя.
| ||||||||
54
|
Профілактика ВІЛ-інфекції/СНІДу та інших вірусних хвороб людини.
| ||||||||
55
|
Пріони
| ||||||||
Тема 2.
Одноклітинні організми (4 год.)
| |||||||||
56
|
Прокаріоти (еубактерії і архебактерії). Особливості їх організації і життєдіяльності.
| ||||||||
57
|
Бактерії. Роль бактерій у природі та в житті людини.
| ||||||||
58
|
Профілактика бактеріальних хвороб людини.
| ||||||||
59
|
Особливості організації і життєдіяльності одноклітинних еукаріотів. Колоніальні організми.
| ||||||||
60
|
Узагальнення № 6
| ||||||||
Тема 3.
Багатоклітинні організми (8год.)
| |||||||||
61
|
Багатоклітинні організми без справжніх тканин.
| ||||||||
62
|
Багатоклітинні організми зі справжніми тканинами. Стовбурові клітини. Диференціація клітин. Принципи взаємодії клітин. Утворення тканин у тварин
| ||||||||
63
|
Будова і функції тканин. Їх здатність до регенерації
|
Л. р. №7.Бу-дова тканин тваринного організму.
| |||||||
64
|
Будова і функції тканин.
|
Л. р. №8.Бу-дова тканин рослинного організму.
| |||||||
65
|
Органи багатоклітинних організмів. Регуляція функцій у багатоклітинних організмів.
| ||||||||
66
|
Колонії багатоклітинних організмів.
| ||||||||
67
|
Гістотехнології. Застосування штучних тканин для лікування захворювань людини
| ||||||||
68
|
Принципи організації , функціонування і властивості молекулярного, клітинного, організменого рівнів організації життя.
| ||||||||
69
|
Контрольна робота № 2
| ||||||||
70
|
Узагальнення №7
| ||||||||
називає багатоклітинні організмитканини багатоклітинних організмів; органи рослин і системи органів тварин;
наводить приклади
застосування гістотехнологій для лікування захворювань людини;колоній багатоклітинних організмів;
характеризує: - стовбурові клітини багатоклiтинних організмів; типи тканин тварин ( епітеліальні, тканини нутрішнього середовища, м’язові, регуляцію функцій у рослин; регуляторні системи тварин на прикладі людини (нервову, ендокринну, імунну);
пояснює: значення стовбурових клітин багатоклітинних
організмів, створення «банків» для їх зберігання;
- значення процесу диференцiації клітин,
утворення тканин і органів; - значення гістотехнологій у лікуванні захворювань людини;
- значення процесів регенерації;
- взаємодію систем регуляції у людини; порівнює організацію багатоклітинних рослин, тварин і грибів;
- стовбурові та диференційовані клітини;
застосовує знання: для оцінки етичних аспектів досліджень в галузі цитотехнологій і гістотехнологій;
робить висновок: про принципи організації та функціонування
багатоклітинних організмів. | |||||||||
Календарно-тематичне планування 8 клас
|
№
п/п
|
Дата
|
Тема уроку
|
Поняття,
які уводяться вперше, і ті, що розвиваються відповідно до державних вимог
|
Демонстрування,
лабораторні
дослідження,
лабораторні роботи
дослідницькі
практикуми, проекти
|
|
|||
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|
|||
|
ВСТУП –
4 год
|
|
|||||||
|
1
|
|
Організм
людини як біологічна система
|
Організм,
біологічна система
|
Демонстрування торса
людини
|
|
|
||
|
2
|
|
Різноманітність
клітин організму людини. Тканини
|
Клітина,
тканина
|
Демонстрування таблиць або слайдів
«Тваринна клітина», «Тканини організму людини»; мікропрепаратів тканин.
Лабораторне
дослідження.«Ознайомлення
з
препаратами
тканин людини»
|
|
|
||
|
3
|
|
Органи.
Фізіологічні системи. Регуляторні системи
|
Орган,
фізіологічні
системи, регуляторні системи
|
Демонстрування таблиць або слайдів «Органи.
Фізіологічні системи»
|
|
|
||
|
4
|
|
Значення
знань про людину для збереження її здоров’я
|
Здоров’я
|
Демонстрування схеми
«Науки, які вивчають організм людини»; плакати «
Методи
дослідження організму людини»
|
|
|
||
|
|
|
Контроль
навчальних досягнень учнів
|
|
|||||
|
ТЕМА 1.
ОБМІН РЕЧОВИН ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ – 3 год
|
|
|||||||
|
5
|
|
Обмін
речовин та перетворення енергії в організмі людини – основа його нормального
функціонування
|
Метаболізм,
дисиміляція, асиміляція, ферменти
|
Дослідницький
практикум.«Самоспостереження за
піввідношенням
маситіла і зросту»
|
|
|
||
|
6
|
|
Їжа та
її компоненти. Склад харчових продуктів. Значення компонентів харчових
продуктів
|
Їжа,
харчові продукти, харчові добавки
|
Демонстрування плакатів
«Склад
харчових
продуктів»
|
|
|
||
|
7
|
|
Харчові
та енергетичні потреби людини. Значення збалансованого харчування для
збереження здоров’я
|
Збалансоване
харчування, недостатнє харчування, надмірне харчування,
вітаміни
|
Проект
«Збалансоване
харчування»
|
|
|
||
|
ТЕМА 2.
ТРАВЛЕННЯ – 5 год
|
|
|||||||
|
8
|
|
Будова
та функції травної системи
|
Травлення,
порожнинне травлення, пристінкове травлення, травний канал, травні залози
|
Демонстрування таблиць
або слайді
«Травна
система людини»
|
|
|
||
|
9
|
|
Процеси
травлення в ротовій порожнині та шлунку
|
Язик,
слинні залози, слина, зуби, карієс, шлунок, шлунковий сік, пепсин, гастрин
|
Лабораторне
дослідження.«Зовнішня
будова зубів (за муляжами, моделями)».
Дослідницький
практикум.
«Дія
ферментів слини на крохмаль»
|
|
|
||
|
10
|
|
Процеси
травлення в кишечнику. Виведення з організму неперетравлених решток їжі
|
Дванадцятипала
кишка, підшлункова залоза, печінка, жовч, пристінкове травлення, ворсинки,
всмоктування
|
Демонстрування таблиць
або слайдів
«Будова
кишечнику людини»
|
|
|
||
|
11
|
|
Регуляція
процесів травлення в організмі людини
|
Безумовні
рефлекси, умовні рефлекси
|
Демонстрування схеми
«Регуляція
процесів
травлення в організмі людини»
|
|
|
||
|
12
|
|
Харчові
розлади. Профілактика захворювань травної системи
|
Гастрит,
панкреатит, апендицит, холецистит, жовчнокам’яна хвороба, дисбактеріоз
|
Демонстрування плакатів
«Харчові
розлади
та їх запобігання»
|
|
|
||
|
|
|
Контроль
навчальних досягнень учнів.
Узагальнення№1
|
|
|||||
|
ТЕМА 3.
ДИХАННЯ – 4 год
|
|
|||||||
|
13
|
|
Значення
дихання для існування організму. Система органів дихання, її будова і функції
|
Зовнішнє
дихання, внутрішнє дихання, повітроносні шляхи, носова порожнина, носоглотка,
глотка, гортань, трахея, бронхи, легені, альвеоли
|
Демонструванняторса
людини т
розміщення
органів дихання
|
|
|
||
|
14
|
|
Процеси газообміну
в легенях і тканинах
|
Газообмін,
вдихуване, альвеолярне, видихуване повітря
|
Демонстрування досліду
з виявлення вуглекислого газу в повітрі, що
видихається
|
|
|
||
|
15
|
|
Дихальні
рухи. Нейрогуморальна регуляція дихальних рухів
|
Вдих,
видих, дихальний центр, життєва ємність легенів
|
Демонструваннямоделі,
що пояснює вдих і видих
|
|
|
||
|
16
|
|
Хвороби
органів дихання і їхня профілактика
|
Грип,
ангіна, риніт, трахеїт, астма бронхіальна, пневмонія, туберкульоз
|
Демонструванняплакатів
«Профілактика туберкульозу»
|
|
|
||
|
|
|
Контроль
навчальних досягнень учнів з теми «Дихання»
|
|
|||||
|
ТЕМА 4.
ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ – 7 ГОД
|
|
|||||||
|
17
|
|
Поняття
про внутрішнє рідке середовище організму
|
Внутрішнє
середовище організму, кров, тканинна рідина, лімфа
|
Демонстрування таблиці
або слайду «Внутрішнє середовище організму людини»; «Склад крові»
|
|
|
||
|
18
|
|
Еритроцити.
Групи крові. Правила переливання крові
|
Еритроцити,
гемоглобін, недокрів’я, групи крові, резус-фактор, резус-конфлікт
|
Демонстрування таблиці
або слайда «Будова еритроцитів», «Групи крові»
|
|
|
||
|
19
|
|
Лейкоцити.
Тромбоцити. Зсідання крові
|
Лейкоцити,
тромбоцити, фібриноген, фібрин, гемофілія
|
Демонстрування таблиці
або слайда «Будова лейкоцитів», «Будова тромбоцитів», «Зсідання крові».
Лабораторна
робота.
«Мікроскопічна
будова крові людини»
|
|
|
||
|
20
|
|
Серце:
його будова і функції
|
Епікард,
міокард, ендокард, перикард, передсердя, шлуночки, півмісяцеві клапани,
стулкові клапани, коронарні артерії, електрокардіограма
|
Демонструваннятаблиці
або слайда «Будова серця»,
муляжів
серця
|
|
|
||
|
21
|
|
Поняття
про серцевий цикл. Робота серця та її регуляція
|
Серцевий
цикл, систола, діастола, артеріальний пульс
|
Лабораторне
дослідження. «Вимірювання частоти
серцевих скорочень».
Дослідницький
практикум.«Самоспостереження за частотою
серцевих скорочень упродовж доби, тижня»
|
|
|
||
|
22
|
|
Будова
та функції кровоносних судин. Рух крові по замкненій системі кровоносних
судин. Артеріальний тиск
|
Артерії,
вени, капіляри, мале коло кровообігу, велике коло кровообігу, артеріальний
тиск, гіпертонія, гіпотонія
|
Демонстрування
таблиці або слайда «Кровоносні судини»; вимірювання
артеріального тиску
|
|
|
||
|
23
|
|
Перша
допомога при кровотечах. Серцево-судинні захворювання та профілактикаїх
|
Капілярна,
венозна, артеріальна кровотечі, аритмія, дистонія, інфаркт, інсульт,
атеросклероз, тромбофлебіт
|
Демонстрування таблиць
або слайдів «Надання першої допомоги при кровотечах»; плакатів «Профілактика
серцево-судинних
захворювань»
|
|
|
||
|
|
|
Контроль
навчальних досягнень учнів з теми «Транспорт речовин в організмі людини» Узагальнення № 2
|
|
|||||
|
ТЕМА 5.
ПРОЦЕСИ ВИДІЛЕННЯ В ОРГАНІЗМІ ЛЮДИНИ. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ – 4 год
|
|
|||||||
|
24
|
|
Виділення
кінцевих продуктів метаболізму – важливий етап обміну речовин. Будова
сечовидільної системи людини
|
Нирка,
нефрон, сечовий прохід, сечовий міхур, сечівник, первинна сеча, вторинна сеча
|
Демонстрування
таблиці
або слайда «Будови сечовидільної системи людини», моделей нирки
|
|
|
||
|
25
|
|
Захворювання
сечовидільної системи та профілактикаїх
|
Нефрит,
пієлонефрит, гломерулонефрит, сечокам’яна хвороба, уретрит, цистит
|
Демонстрування плакатів
«Захворювання сечовидільної системи та їх профілактика»
|
|
|
||
|
26
|
|
Будова
шкіри та її функції
|
Епідерміс,
дерма (власне шкіра), підшкірна жирова клітковина, нігті, волосся
|
Проект
«Визначення
типу шкіри на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною
шкірою»
|
|
|
||
|
27
|
|
Терморегуляція
в організмі людини. Захворювання шкіри та профілактикаїх
|
Терморегуляція,
теплопродукція, тепловіддача, тепловий удар, тепловий сонячний удар
|
Демонструванняплакатів
«Захворювання шкіри та їх профілактика»
|
|
|||
|
|
|
Контроль
навчальних досягнень учнів з теми «Процеси виділення в організмі людини.
Терморегуляція»
|
||||||
|
ТЕМА 6.
ОПОРА ТА РУХ – 6 год
|
||||||||
|
28
|
|
Значення
опорно-рухової системи
|
Остеоцити,
хондроцити, охрястя
|
Демонструванняслайдів
«Скелет людини», «Будова кісткової тканини», «Будова хрящової тканини».
Лабораторне
дослідження.«Вивчення мікроскопічної будови
кісткової, хрящової тканин»
|
|
|
||
|
29
|
|
Типи
кісток скелета людини та особливості їхнього сполучення
|
Окістя,
суглоб
|
Демонстрування кісток
різних за формою; хребців; декальцинованої та випаленої кісток
|
|
|
||
|
30
|
Контрольна робота №1
|
|||||||
|
31
|
|
Будова
скелета людини
|
Череп,
хребет, грудна клітка, скелет кінцівок та їхніх поясів
|
Демонстрування скелета
людини та ссавців; скелета кінцівок людини
|
|
|
||
|
32
|
|
Будова і
функції скелетних м’язів
|
Фасція,
міозит, міофібрила, міозин, актин
|
Демонстрування слайдів
«Будова м’язової системи людини».
Лабораторне
дослідження(продовження).
«Вивчення
мікроскопічної будови скелетних м’язів»
|
|
|
||
|
33
|
Узагальнення
№ 3
|
Семестровий
контроль знань учнів
|
||||||
|
34
|
|
Робота
м’язів і причини їхньої втоми
|
Робота,
сила, витривалість і тонус м’язів, статична і динамічна робота м’язів
|
Лабораторне
дослідження.
«Вивчення
розвитку втоми при статичному і динамічному навантаженні» і «Вплив ритму і
навантаження на розвиток втоми»
|
|
|
||
|
35
|
|
Перша
допомога при ушкодженнях опорно-рухової системи
|
Розтяги,
вивихи, переломи
|
Демонструванняплакатів
«Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової системи»
|
|
|
||
|
36
|
|
Розвиток
опорно-рухової системи в процесі її онтогенезу
|
Постава,
лордоз, кіфоз, сколіоз, плоскостопість, гіподинамія
|
Проект (за
вибором)
«Гіподинамія
– ворог сучасної людини»,
«Рухова
активність – основа фізичного здоров’я»
|
|
|
||
|
|
||||||||
|
ТЕМА 7.
ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. НЕРВОВА СИСТЕМА –7 год
|
||||||||
|
37
|
|
Будова
нервової системи людини. Центральна і периферична нервова система
|
Сіра
речовина, біла речовина, черепно-мозкові нерви, спинномозкові нерви
|
Демонстрування таблиці
«Будова нервової системи людини»
|
|
|||
|
38
|
|
Будова
та функції спинного мозку людини
|
Спинний
мозок, вставні нейрони, рефлекторна та провідникова функції спинного мозку
|
Лабораторне
дослідження.
«Вивчення
будови спинного мозку людини (за муляжами та моделями)»
|
|
|||
|
39
|
|
Головний
мозок людини: стовбурова частина
|
Головний
мозок людини, стовбурова частина, мозочок
|
Демонстрування таблиці
або слайдів «Будова головного мозку людини»
|
|
|||
|
40
|
|
Головний
мозок людини: передній мозок
|
Проміжний
мозок, таламус, гіпоталамус, кінцевий (великий) мозок, півкулі головного
мозку, зони кори півкуль
|
Лабораторне
дослідження.«Вивчення будови головного мозку
людини (за муляжами, моделями та пластинчастими препаратами)
|
|
|||
|
41
|
|
Соматична
та вегетативна нервова система
|
Соматична
та вегетативна (автономна) нервова система, симпатичний
і2парасимпатичний відділи вегетативної нервової системи
|
Демонстрування таблиці
«Соматична та вегетативна нервова система»
|
|
|||
|
42
|
|
Профілактика
захворювань нервової системи
|
Неврастенія,
неврози, психози
|
|
|
|||
|
43
|
|
Контроль
навчальних досягнень учнів. Узагальнення № 4
|
||||||
|
ТЕМА 8.
ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ – 7 год
|
||||||||
|
44
|
|
Загальна
характеристика сенсорних систем. Будова аналізаторів
|
Рецептори,
сенсорна система, аналізатори
|
|
|
|||
|
45
|
|
Зорова
сенсорна система. Око
|
Зорова
сенсорнасистема, очне яблуко,
склера,
судинна оболонка ока, рогівка, райдужка, зіниця, кришталик,
склисте
тіло, сітківка
|
Демонстрування таблиць
або слайдів «Будова ока», розбірних моделей ока
Лабораторнедослідження.«Виявлення
сліпої плями на сітківці»
|
|
|||
|
46
|
|
Особливості
функціонування ока людини
|
Акомодація
ока, гострота зору, бінокулярний зір, короткозорість, далекозорість,
косоокість, куряча сліпота, дальтонізм
|
Лабораторнедослідження.«Визначення
акомодації ока»
|
|
|||
|
47
|
|
Слухова
сенсорна система. Вухо. Захист слуху
|
Слухова
сенсорна система, барабанна перетинка, молоточок, коваделко, стремінце,
завитка, кортіїворган
|
Демонстрування таблиці
або слайда «Будова вуха», розбірних моделей вуха, плаката «Профілактика
слуху».
Лабораторне
дослідження.
«Вимірювання
порога слухової чутливості»
|
|
|||
|
48
|
|
Сенсорні
системи смаку, нюху, рівноваги, руху, дотику, температури, болю
|
Вестибулярний
апарат, рухова сенсорна система, сенсорні системи дотику, температури, болю
|
Демонстрування таблиць
або слайдів «Будова вестибулярного апарату», «Розміщення рецепторів в шкірі».
Дослідницькийпрактикум.«Дослідження
температурної адаптації рецепторів шкіри»
|
|
|||
|
49
|
|
Сенсорні
системи нюху та смаку. Рецептори внутрішніх органів
|
Нюхова
сенсорна система, гострота нюху, смакова сенсорна система, смаковий поріг
|
Демонстрування таблиць
або слайдів «Будова органа смаку», «Будова органа нюху»
|
|
|||
|
50
|
|
Контроль
навчальних досягнень учнів. Узагальнення № 5
|
||||||
|
ТЕМА 9.
Вища нервова діяльність –7 год
|
||||||||
|
51
|
|
Поняття
про вищу нервову діяльність. Природжені механізми поведінки людини
|
Вища нервова
діяльність, безумовні рефлекси, інстинкти
|
Лабораторне
дослідження.
«Визначення
реакції зіниць на світло»
|
|
|||
|
52
|
|
Умовні
рефлекси. Формування поведінкових реакцій людини
|
Умовний
рефлекс, тимчасовий нервовий зв’язок, збудження, гальмування, іррадіація,
концентрація
|
Демонстрування таблиць
або слайдів «Утворення умовних рефлексів»
|
|
|||
|
53
|
|
Поняття
про сигнальні системи. Мова, мислення, свідомість
|
Перша
сигнальна система, друга сигнальна система, мова, мислення, абстрактне
мислення, свідомість
|
Демонстрування схем
«Сигнальні системи», «Форми мислення»
|
|
|||
|
54
|
|
Навчання
та пам’ять
|
Навчання,
пам’ять, запам’ятовування, відтворення
|
Лабораторнедослідження.«Дослідження
різних видів пам’яті»
|
|
|||
|
55
|
|
Біологічні
основи психофізіологічної індивідуальності людини
|
Темперамент,
характер, здібності, обдарованість, звички, навички
|
Дослідницькийпрактикум.«Визначення
типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту»
|
|
|||
|
56
|
|
Біоритми
людини. Сон і неспання
|
Біоритми,
біологічний годинник, сон
|
Демонстрування таблиці
або слайда «Фази сну»
|
|
|||
|
57
|
|
Контроль
навчальних досягнень учнів Узагальнення № 6
|
||||||
|
ТЕМА 10.
Регуляція функцій організму людини – 7год
|
||||||||
|
58
|
|
Поняття
про гомеостаз і нервову регуляцію функцій організму людини
|
Нервова
регуляція,синапс, нейромедіатори
|
Демонстрування таблиці
або слайду «Утворення синапсу»
|
|
|||
|
59
|
|
Гуморальна
регуляція процесів життєдіяльності. Ендокринна система людини
|
Гуморальна
регуляція, гормони, нейрогормони, гіпофіз, гігантизм, акромегалія,
карликовість
|
Демонстрування таблиці
або слайда «Ендокринна система людини»
|
|
|||
|
60
|
|
Ендокринні
залози організму людини. Профілактика захворювань ендокринної системи
|
Щитоподібна
залоза, прищитоподібні залози, тимус, надниркові залози, підшлункова залоза,
статеві залози
|
Демонстрування таблиці
або слайда «Захворювання ендокринної системи»
|
|
|||
|
61
|
|
Імунна
система. Імунітет специфічний і неспецифічний. Імунізація
|
Імунна
система, імунітет вроджений (неспецифічний), набутий (специфічний) імунітет),
природний та штучний імунітет
|
Демонстрування таблиці
або слайда «Види імунітету»
|
|
|||
|
62
|
|
Механізми
імунних реакцій організму людини. Алергія. СНІД та його профілактика
|
Алергени,
комплекс антиген-антитіло, імунізація, вакцина, лікувальна сироватка,
щеплення, алергія
|
Демонстрування плаката
«СНІД та його профілактика»
|
|
|||
|
63
|
|
Взаємодія
регуляторних систем організму. Стрес і фактори, які його спричиняють
|
Гіпоталамо-гіпофізарна
система, стрес, стрес-фактори
|
Демонстрування таблиці
або слайда «Етапи утворення стресу»
|
|
|||
|
64
|
|
Контрольна
робота № 2
|
||||||
|
ТЕМА 11.
Розмноження та розвиток людини – 4 год
|
||||||||
|
65
|
|
Будова
та функції репродуктивної системи людини
|
Яєчка,
сім’яні міхурці, передміхурова залоза, яєчники, маткові труби, матка, ІПСШ
|
Демонстрування таблиці
або слайда «Будова чоловічої статевої системи», «Будова жіночої статевої
системи»
|
|
|||
|
66
|
|
Статеві
клітини. Менструальний цикл. Запліднення. Вагітність
|
Яйцеклітини,
полюція, менструація, менструальний цикл, овуляція
|
Демонстрування таблиць
або слайдів «Менструальний цикл», «Запліднення»
|
|
|||
|
67
|
|
Запліднення.
Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції
|
Онтогенез,
запліднення, вагітність, зигота, ембріон, імплантація, плід, плацента, пологи
|
Демонстрування таблиць
або слайдів «Етапи ембріонального розвитку дитини»
|
|
|||
|
68
|
|
Постембріональний
розвиток людини
|
Біологічний
вік, грудний період, дошкільний період, шкільний період, зрілий період,
похилий вік, старіння, геронтологія
|
Демонстрування таблиці
або слайду «Вікова періодизація людини»
|
|
|||
|
69
|
|
Узагальнення
№ 7
|
Організм
людини як цілісна саморегульована біологічна система. Взаємодія регуляторних
систем організму людини
|
|
|
|||
|
70
|
|
СЕМЕСТРОВИЙКОНТРОЛЬ
НАВЧАЛЬНИХДОСЯГНЕНЬУЧНІВ№ 2
|
||||||
Немає коментарів:
Нові коментарі наразі не дозволено.